Nowa Praca: Jak kompetencje miękkie dają Ci szansą na wymarzoną pracę? – hrwdomu.pl

kompetencje miękkie

Kompetencje miękkie – temat na czasie, dotyczący osób poszukującej nowej pracy. Dziś wpis napisała dla Was Kasia z bloga hrwdomu.pl. Zaprosiłam Kasię do napisania posta, ponieważ wiem z własnego doświadczenia, jak ważne są kompetencje miękkie. Kasia to osoba, która posiada odpowiednie doświadczenie i dziękuję jej, że się nim z nami podzieliła. Zapraszam do czytania! 🙂 

Jakie kompetencje miękkie? Przecież po 1. i tak część dostanie pracę po znajomości; po 2. kolejna część i tak używa tych słów chociaż nie kojarzy co z czym; po 3. czy mój pracodawca ową znajomość doceni? Odpowiem Ci 3 razy tak, ale przecież Ty chcesz się wybić do swojej wymarzonej pracy – postaraj się więc bardziej niż inni.

Co to kompetencje miękkie?

Kompetencje miękkie – umiejętności, które mają związek z psychiką i umiejętnościami społecznymi. Określają zachowanie człowieka, jego postawy w rożnych sytuacjach; np. asertywność, inteligencja emocjonalna, kreatywność, pewność siebie. Są one niezależne od wyuczonego lub wykonywanego zawodu.

Dlaczego powinienem je znać?

Aplikujesz na dane stanowisko. Jest 10 osób o podobnej wiedzy merytorycznej, doświadczeniu. I teraz – jak się „sprzedaż”? Jak udowodnisz, że jesteś bardziej kompetentny na to stanowisko? Kompetencje twarde (o nich niżej) posiadacie te same, więc może pomogą te miękkie.

Dlaczego są tak pożądane przez pracodawców?

Jeśli aplikujesz na dane stanowisko to znaczy, że posiadasz już kompetencje twarde – czyli ogół „twardej” wiedzy zdobytej podczas studiów, szkoleń, dotychczasowej pracy. Natomiast w wielu zawodach bardzo ważne jest, jak się zachowujesz w interakcji z innymi ludźmi, czy jesteś odporny na stres (czyli ile można z Ciebie wycisnąć), czy uparcie dążysz do celu (aby Cię nie zajechać) i czy potrafisz wpływać na ludzi np. poprzez inteligencję emocjonalną czy socjo-techniki wpływania na klientów, a i najmodniejsze i najbardziej nie zrozumiałe – czy jesteś kreatywny?

Jakie jest dla mnie najważniejsze 5 kompetencji miękkich, o których warto wspomnieć w rozmowie z potencjalnym pracodawcą, czy nawet w cv?

Przeczytaj je, zrozum, wspomnij – pochwal się czyli wykorzystaj.

1. Kreatywność

Jak mnie to zawsze bawi! Bo cholera jedna wie co to jest. Każdy powtarza, chce takiego pracownika, bo niby pomysłowy? I każdy potencjalny aplikant jest kreatywny. A Ty połącz słowa kreatywny – twórczy! Bo kreatywność to proces twórczy. To sposób nieszablonowego myślenia, rozwiązywania problemów na innowacyjny sposób. Chcesz przeczytać więcej patrz tu: kreatywność.

2. Asertywność

Kolejne słowo do słownika „jestem i będę”. Yyy a przepraszam, co to znaczy? To powiedzenie „nie” w bezpieczny dla Ciebie sposób, obrona swojego terytorium, bez naruszania Twoich praw. Jeśli potrafisz bronić swoich praw, to będziesz także potrafił bronić praw i interesów Twojego pracodawcy – i to masz mu uzmysłowić. A i pamiętaj asertywność to nie tylko słowo „nie” – to rzeczowe umotywowanie tego stanowiska, to całokształt postawy: asertywność.

3. Komunikacja międzyludzka

Pewnie, że jestem komunikatywny, dużo gadam i z każdym się dogadam. Niekoniecznie. Bo komunikacja działa na zasadzie adresat – informacja – odbiorca – sprzężenie zwrotne. Czyli, jeżeli jesteś komunikatywny potrafisz słuchać, parafrazować, odpowiednio nadawać kierunek, cel rozmowie. Musisz odpowiednio formułować swoje myśli, rozgryźć kim jest Twój potencjalny klient, dotrzeć do niego; nie koniecznie poprzez gadanie dużo i szybko 158 myśli na raz.

4.Współpraca w grupie

Niby każdy współpracuje, bo przecież każdy grał w dzieciństwie w podchody lub jesteś duszą towarzystwa, więc w czym problem? A w tym, że jeżeli jesteś introwertykiem, wielbiącym pracę w zaciszu biura nie chwal się swoja skutecznością współpracy w grupie. Czasem jej brak jest plusem – ukazuje Ciebie jako konkretnego, potrafiącego skupić się na najważniejszych obowiązkach. Jednak w niektórych zawodach postawa ekstrawertyka, lidera jest wymagana, a wręcz podstawowa. Praca w zespole to przede wszystkim to, że jesteśmy uważni na potrzeby swoje i innych; mamy swoje zdanie, ale szanujemy i dajemy dojść do głosu innym w zespole.

5. Odporność na stres

Nikt nie jest odporny, więc proszę Cię nie mów tak. Każdy w jakimś stopniu jest na niego podatny. Czy nie lepiej byłoby powiedzieć, że wiesz jak niwelować poziom stresu, jak destrukcyjny stres przełożyć na motywator do działania? Ba nawet poczytaj o znaczeniu pojęć – eustress i distress. Można zabłysnąć 😉

Czy wyżej opisane są kluczowymi z kompetencji miękkich?

Dla mnie tak i nie – nie można pominąć jakże ważne jest zarządzanie sobą i czasem, inteligencja emocjonalna czy autoprezentacja. Do tych i innych możemy zawsze powrócić. Tymczasem powiedz mi czy już wiesz, które z kompetencji miękkich jest Twoja postawą, na której możesz rozwinąć idealną prezentacje własnej osoby na wymarzone stanowisko?

Na koniec znane powiedzenie odnośnie stosunku pracy – kompetencji:

„Pracę otrzymuje się w 70% dzięki wiedzy fachowej i w 30% dzięki zdolnościom społecznym. Traci się ją zaś w 70% z braku zdolności społecznych i w 30% z braku kwalifikacji merytorycznych.” – na początku znajdź swoje 30%, aby później nie być w owych 70.

  • Jak to rewelacyjnie wygląda 😉 I w ogóle jakoś tak inaczej jak u mnie! Cudownie! Dziękuję Ci Patrycja!!!! Pozdrawiam. Kasia Płuska

  • Myślę, że umiejętności miękkie nabierają coraz większego znaczenia : ) Trudno się nie zgodzić z cechami podanymi w artykule. Odnoszę wrażenie, że w tych czasach musimy być trochę przebojowi (otwarci, komunikatywni, kreatywni, przedsiębiorczy itd.) , zgodzicie się?

    • Zgodzę się. Obecnie młodzi mają z tym problem. Zaślepieni w ekrany telefonów oddalają się i nie wiedzą, co to znaczy skuteczna komunikacja. Przez życie w internecie robi się dystans. Widać to na rozmowach, a nawet i w zwykłych rozmowach. 🙂